0-9 (45) A (128) B (183) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

26. 12. 2016

Perfume: The Story of a Murderer (2006)

 Vůně čisté ženy se pro něj stala doslova posedlostí. Aneb jak se kvůli svému nosu stanete sériovým vrahem...

Jean-Baptiste Grenouille se narodil na rybím trhu přímo mezi rybími vnitřnostmi a hromadou bahna. Jeho první nádech a brekot stály jeho matku jistou smrt. A tak putoval do sirotčince, kde nebyl mezi ostatními dětmi příliš oblíbený. Měl totiž zvláštní dar, který ostatní nedokázali akceptovat. Jeho čich totiž dokázal zachytit a rozpoznat jakoukoliv vůni (kohokoliv a čehokoliv), dokonce rozeznal i konzistenci jednotlivých vůní a parfémů. Když se jednoho dne dostal z koželužny, kde byl prodán majitelkou sirotčince do velkého města, ucítil něco, co navždy změnilo jeho život. Vůni panny. Od té chvíle netoužil po ničem jiném, než po zachycení a vyrobení této dokonalé vůně. Dal se do učení a brzy se naučil zachovávat vůně a vyrábět parfémy. Teď už mu nic nebrání, vytvořit onu dokonalou a čistou vůni – smysl svého života. K jeho vyrobení však potřebuje ingredience v podobě mladých a hlavně neposkvrněných žen. Obyvatelé malého městečka jsou brzy zděšeni únosy mladých dívek, jejichž mrtvá těla jsou v následujících dnech nalezena po okolí. Nastává lov na lidskou zrůdu, která je však mazaná a pro dokončení svého mistrovského díla je ochotná udělat cokoliv…



Český název: Parfém: Příběh vraha
Režie: Tom Tykwer
Rok výroby: 2006
Délka: 147 min
Země: Německo / Francie / Španělsko / USA
Alternativní název: Parfum - Die Geschichte eines Mörders, Das

Hrají:
Ben Whishaw...(Jean-Baptiste Grenouille)
Alan Rickman...(Richis)
Rachel Hurd-Wood...(Laura)
Dustin Hoffman...(Giuseppe Baldini)
Sam Douglas...(Grimal)
...a další


Jde o hodně kontroverzní dílo, které rozdělilo diváky na dva tábory. Jedni toto dílo považují za naprostou zhovadilost a ztrátu času – druzí za naprosto dokonalé ztvárnění originálního námětu. Já jsem popravdě zůstal uvězněný někde uprostřed, protože mám k tomuto filmu opravdu hodně výhrad, ale zároveň se mi některé pasáže opravdu líbily. No a hlavně je u tohoto filmu uveden na internetu i hororový žánr. Takže jsem si ho samozřejmě nesměl nechat ujít. Byl jsem potěšen a nebo zklamán? To vás nedokáži přesně pospat, protože ještě dnes se ve mně doslova míchají nejrůznější pocity a otázky, na které už asi nikdy nedostanu odpovědi. To však neznamená, že bych Příběh vraha nepochopil.

O horor jsem tady sice moc nezavadil, ale dramatických pasáží je zde skutečně spousta. Začátek filmu mě příjemně navnadil, jenže potom se vypravování a směr kterým se snímek vydal, začal připomínat harlequinskou knihovnu. Špinavé prostředí trhu i koželužny bylo skvěle vyobrazeno (první přičichnutí k ženské vůně velice kreativní a ani herečka nebyla špatná), jenže potom se vše začalo točit okolo parfémů a bylo zle. Sledování výroby všemožných vůní a parfémů bylo určitě zajímavé pro ženskou část publika, ale mě to zrovna dvakrát nesedlo. Docela jsem se začal nudit
a nezachránil to ani Jeanův přesun do malého městečka, kde začal posléze vraždit.

Sice se náš hrdina skutečně činil a dívky umíraly jak na běžícím páse, ale ono vlastně nic nebylo vidět a vše se odehrávalo mimo záběr kamery. Následná ukázka stěru sádla a pohozené mrtvé tělo bylo sice příjemným zpestřením, ovšem z pohledu diváka který chtěl vidět i trochu té krve, naprosto nedostačující. Ano chápu, tady nešlo o žádný čistokrevný horor, kde by musela krev stříkat z každého druhého záběru, ale mě to prostě přišlo zbytečně zdlouhavé. Celková délka příběhu mi přišla naprosto přestřelená a to jsem ještě netušil, co mě bude čekat na jeho konci. V závěru šla už ponurá atmosféra úplně do háje a dostavila se chvilka zvrhlé „romantiky“. Finální orgie a grupáč na popravišti už jen podtrhuje Francouzko-španělskou zvrhlost prosadit do svých kousků i trochu té erotiky. Mě rozhodně tenhle snímek na prdel neposadil a budu se v budoucnu hodně přemáhat,
abych si to pustil znovu. Nicméně vás od něj určitě odrazovat nebudu…

Hodnocení:
50%

Žádné komentáře:

Okomentovat