0-9 (45) A (127) B (183) C (178) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (140) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (57) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

13. 10. 2016

Serpent and the Rainbow, The (1988)

Wes Craven nám ukáže, že Haiti je sice na jednu stranu pěkným místem pro cestování, ale na tu druhou musíte počítat s tím, že se zde provozuje voodoo a sem tam si tu z někoho udělají zombie...

Antropolog Dennis Alan jen s vypětím všech sil přežil nebezpečné nástrahy Amazonie, kde se podrobil podivnému šamanskému rituálu. Jenomže vedení farmaceutické společnosti ho nyní žádá, aby se vydal na Haiti a získal pro ně místní tajemný prášek, který údajně udělá z lidí „zombie“, aby z něj dokázali vytěžit pořádný balík peněz a možná z něj udělat i nový lék. Tato země se však zmítá občanskými nepokoji a na denním pořádku jsou zde i podivné voodoo rituály. Na první pohled malebný ostrov tak skrývá řadu nebezpečí a nástrah, kterým není snadné odolat. Zvláště když se Alan připlete do cesty nebezpečným lidem, pro které mrtvý běloch vůbec nic neznamená…


Český název: Had a duha
Režie: Wes Craven
Rok výroby: 1988
Délka: 98 min
Země: USA

Hrají:
Bill Pullman...(Dennis Alan)
Cathy Tyson...(Marielle Duchamp)
Zakes Mokae...(Dargent Peytraud)
Paul Winfield...(Lucien Celine)
Brent Jennings...(Louis Mozart)
Conrad Roberts...(Christophe)
...a další

Wes Craven v době své největší slávy patřil k nejlepším režisérům a na svém kontě má řadu slavných (dalo by se spíš říci kultovních) filmů – Noční můra v Elm Street, Hory mají oči, Vřískot, Poslední dům nalevo a řadu dalších...Byl jsem proto hodně zvědavý jak si poradil s mým oblíbeným voodoo tématem. To já mám totiž ve filmech docela rád a na tento film jsem slyšel vesměs jen samé ovace. Začátek byl docela vydařený – scény v džungli byly pastvou pro oči, ale potom nastal na zhruba půl hodiny menší zlom – pořád jen samé kecy a kecy, no a pořádná akce žádná. Měl jsem přece jenom trošku obavy, aby to nebyl stejný propadák jako jeho pozdní tvorba. Naštěstí se vše brzy obrátilo k lepšímu a já si začal tento příběh zase užívat.

Nepříliš přívětivé prostředí Haiti (tedy pro turistu, který tam jde za určitým cílem) a šlápnutí do vosího hnízda hlavním hrdinou, však rozpoutalo doslova neskutečně ponurou podívanou. Zakázané rituály mě na tom zajímali nejvíc, ale na ty jsme si museli ještě chvíli počkat. Nejprve se totiž musíme zaobírat místními problémy a samotným pátráním po tajemném prášku. Právě tato pasáž však patří k vrcholu filmu. O dramatické chvíle není nouze, nechybí ani několik „halucinací“, které hutně prokrvili již tak napjatou atmosféru a vše směřovalo k preciznímu finále. Milovníci okultismu si jistě přijdou na své, ale já se přiznám, že úplný závěr mě dost zklamal. Přemrštěné efekty a finální souboj se mi ani za mák nelíbili. Ale to je otázka vkusu. Fandové Krotitelů duchů si možná budou mnout ruce, ale na mě to moc dobrý dojem neudělalo.

Naštěstí je tu spousta zajímavých postav, které jsou velkým obohacením pro celý film. Kromě charismatického hrdiny tu máme i pohlednou pomocnici a démonického záporáka. S podobným típkem bych se určitě v reálu potkat nechtěl. Nesmím však v žádném případě opomenout ani výrobce zombie prášku a jeho snahu o černý humor. Tenhle chlapík se mi hodně líbil. Had a duha tak určitě ostudu své literární předloze neudělal a věřím, že si našel spoustu příznivců. Craven tak jasně ukázal, že dokázal být opravdu všestranným režisérem.

Hodnocení:
70% 

Žádné komentáře:

Okomentovat