0-9 (45) A (128) B (183) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

19. 10. 2016

House of Usher (1960)

 Ponuré sídlo zahalené do mlžného oparu skrývá děsivé rodinné prokletí...  

Philip Winthrop se vydává z Bostonu na odlehlé panství rodu Usherů, aby navštívil a následně i odvezl svou snoubenku Madeline. Ponurá krajina bez života však nevěstí nic dobrého a to ještě netuší, co jej očekává ve starém rodinném sídle. Roderick Usher bratr jeho snoubenky je zásadně proti tomuto kroku a svou nelibost dává mladému muži jasně najevo. Tvrdí, že jeho sestra je těžce nemocná a nemůže opustit dům. Philip se však nechce nechat odradit a začíná nabývat dojmu, že pán domu musí být duševně nemocný. Navíc to vypadá, že se starým domem rovněž není všechno v pořádku a to ještě netuší, že v ovzduší visí stará rodová kletba...


Český název: Zánik domu Usherů
Režie: Roger Corman
Rok výroby: 1960
Délka: 79 min
Země: USA

Hrají:
Vincent Price...(Roderick Usher)
Mark Damon...(Philip Winthrop)
Myrna Fahey...(Madeline Usher)
Harry Ellerbe...(Bristol)
...a další


Ti kdo měli možnost číst román E. A. Poea ví, že Roger Corman svou adaptaci hodně pozměnil. Ač mám tohoto režiséra a jeho filmy hodně rád (většině jsem dal opravdu vysoké hodnocení) a diváci si tento film opravdu hodně oblíbili, tak já jejich nadšení nesdílím ani omylem. Ba právě naopak považuji tento film za jeden z vůbec nejhorších, které Corman natočil. Bohužel jsem asi blázen, ale strašně mi vadila ta okatá divadelní teatrálnost celé příběhu, do očí bijící nesrovnalosti s předlohou a slabé herecké výkony. Teď si asi ťukáte na čelo, ale já jsem byl opravdu hodně zklamaný a ještě teď cítím hořkou pachuť v ústech, když si na to vzpomenu.

Já měl to štěstí, že jsem román četl. Líbila se mi ona ponurá atmosféra samotného příběhu, děsivě vyobrazené sídlo i duševní rozpoložení samotného Ushera. Má představivost pracovala na plné obrátky a já doslova hltal každou stránku. Tady jsem se toho ovšem nedočkal. Tedy ne v takové míře, jak bych si opravdu přál. Vychvalované kulisy byly na první pohled moc vyumělkované, dům oproti předloze až přepychově zařízený a místo abych byl napnutý k prasknutí, tak mě to spíš celé uspávalo.

Když k tomu navíc připočítám nemastné – neslané výkony herců, bylo vymalováno. Mark Damon je dobrý tak do vedlejších rolí, ale aby utáhl celý film? No nevím. Jindy bych řekl, že přítomnost Vincenta Price byla předurčením úspěchu, ale ani z jeho strany nešlo o žádná zázrak. Už jsem ho tedy viděl zahrát mnohem lépe a to ve většině filmů, kde se objevil. Konec filmu se snažil zachránit situaci, ale to už bylo na můj vkus dost málo. Ona snová scéna, která nám měla nahnat strach, byla čirým zoufalstvím – tedy její celkové provedení, které jen podtrhlo Cormanovu bezmocnost dokonale provést Poeovu vizi temnoty rodu Usherů. Takže si nemohu pomoci, ale tohle nevidím ani na průměrné hodnocení. Je mi jasné, že většina z vás se mnou nebude souhlasit, ale já tento film za žádnou kultovní záležitost nepovažuji.

Hodnocení:
45% 

Žádné komentáře:

Okomentovat