0-9 (45) A (128) B (183) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

17. 12. 2012

Hush (2009)


Raději si na dálnici nic nezačínejte s pochybnými kamióňáky. Nikdy nevíte, co se z nich vyklube za magora!  

Mladá dvojice objíždí za deštivého večera benzínky podél dálnice, protože Zakes potřebuje vylepit pár plakátů. Jeho „práce“ se moc nezamlouvá přítelkyni Beth, která navíc není spokojená ani s jejich vztahem. To však ještě netuší, že dnešní noc se pro oba stane tou nejděsivější noční můrou jejich života. Během jízdy totiž potkají bílý kamión, kterému se během předjížděcího manévru se na okamžik pootevřou zadní dvířka a v nich spatří Zakes nahou dívku uvězněnou v kleci. Byla to skutečnost, nebo se mu to jen zdálo? Mladík kontaktuje policii, ale ta mu nevěří. Proto se rozhodne nechat to být, což se nelíbí Beth. Oba se u další pumpy pohádají a rozejdou. Naštvaný Zakes zůstane sedět v autě, zatímco jeho holka si odskočí dát kafe a sehnat odvoz.  Pochvíli se mu vše rozleží v hlavě a chce se své milé omluvit, ale Beth nikde. Kam se poděla? Odpovědí mu je bílý kamión mizící v dálce…



Český název: Umlčení
Režie: Mark Tonderai
Rok výroby: 2009
Délka: 91. min
Země: Velká Británie

Hrají:
William Ash ……………………..(Zakes Abbot)
Christine Bottomley ………………(Beth)
…a další



Už delší dobu jsem si nepustil žádnou „dálniční honičku“ a vlastně ani nevím proč, když já mám podobné filmy tak rád. Ani mi moc nevadí, že se většina z nich točí pořád okolo toho samého, hlavně když to má ty správné grády. Tento anglický kousek se od těch amerických liší především tím, že tvůrci po celou dobu mlžili okolo záhadného řidiče kamionu a to ve všech směrech. Téměř se o něm nic moc nedozvíme, stejně jako jeho motiv nám zůstane utajen. Vlastně jediné co nám bylo nabídnuto, je jeho silueta (postava v kapuci) a pak jeho „bejvák“. Podobné tajnůstkaření se mi líbí, přestože otazníky v mé hlavě při závěrečných titulcích mi nedávají spát. Ne to myslím ironicky.
Jasně, objevilo se tu několik nelogických situací a žánrového klišé, ale hlavně že jsem se nenudil. Na to že není signál, když to nejvíc potřebuju, nebo nestartující auta jsem si už zvyknul dávno, stejně jako na hlavní hrdiny/ky, které se postupem času změní z trasořitky na akční hrdiny. Ony k tomu vlastně podobné filmy přímo nabádají a bez nich to snad už v novodobých snímcích ani nejde. Doslova se vyžívám v oné bezmocnosti jednotlivých postav, kterak jsou terorizovány ať už psychicky či fyzicky neznámým agresorem. V osobním životě jsem to nezažil a snad ani nezažiju, ale na filmovém plátně se mi podobné situace líbí. 

Ze začátku se mi přitom postava Zakese moc nezamlouvala. Prostě takový tuctový ňouma, který rozumu moc nepobral a všechno bere jako samozřejmost. Ovšem od chvíle, kdy mu zmizí přítelkyně, se výrazně zlepšil nejen on sám, ale i atmosféra. Konečně dostal onen toužebně očekávaný ponurý punc, který se táhl napříč celým filmem. Tady mi budou určitě někteří lidé odporovat a vyčítat filmu zvýšenou přítomnost temných míst (scén odehrávajících se ve tmě), ale mě se právě tohle na něm docela líbilo. Navíc na tom tvůrci i slušně ušetřili, protože se nemuseli moc nadřít s triky.

V klidu postačila ona zahalená postava řidiče kamionu a sem tam nějaký ten mord. No s vraždami se tu opravdu zbytečně šetřilo, klidně mohli ještě přitvrdit. Scénárista ovšem zapracoval hlavně na psychologické stránce filmu a to se mu i povedlo. Když sečtu všechna pro a proti, tak mi z toho alespoň v mých očích vyjde docela koukatelný průměrný film. 


Hodnocení:
60%

Žádné komentáře:

Okomentovat