0-9 (45) A (128) B (184) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (163) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (71) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

6. 11. 2012

Scream (1996)


Městečko Woodsboro se stane svědkem krvavého řádění maskovaného vraha, aneb Craven se snaží znovu nakopnout slasher!
Obyvatelé malého městečka Woodsboro prožívají zděšení z předchozí noci. Byla zde brutálně zavražděna mladá studentka i se svým přítelem. Do města přijíždí ambiciózní reportérka Gale, která cítí další velkou reportáž. Přesně před rokem zde totiž byla podobným způsobem zabita jedna žena a její údajný vrah nyní čeká v cele smrti. Otázkou však zůstává, kdo tehdy skutečně vraždil. Policie zatím marně pátrá po brutálním vrahovi, který si nyní vyhlédl další oběť. Je jí ještě neposkvrněná vysokoškolačka Sidney, která jen s velkým štěstím uniká nabroušenému ostří. Nikdo jí však nevěří, že by potencionálním vrahem byl její přítel Billy a dívka se tak stává terčem posměchů z řad svých spolužáků. Všichni si totiž myslí, že na sebe chce jen upozornit, protože minulý rok byla zabita právě její matka. Vrah v děsivé masce však nechce zůstat v pozadí a tak brzy rozpoutá další krvavou lázeň…



Český název: Vřískot
Režie: Wes Craven
Rok výroby: 1996
Délka: 111. min
Země: USA

Hrají:
Neve Campbell …………………..(Sidney)
Courteney Cox ……………………(Gale Weathers)
David Arquette …………………....(Dewey)
Jamie Kennedy …………………….(Randy Meeks)
Skeet Ulrich ………………………...(Billy)
Matthew Lillard ……………………..(Stuart)
…a další



Když jsem se před čtyřmi roky začal věnovat hororovému žánru, moc jsem toho nakoukáno opravdu neměl. Nějak jsem tehdy neholdoval těmto filmům a dával jsem přednost raději válečným a akčním filmům. Popravdě jsem toho kromě Čelistí, Orcy, Predátora a Vetřelců moc neviděl. Ze slasherů jsem viděl snad jen jeden nebo dva díly Halloweenu, původní Pátek 13 a od Cravena jen jeho Noční můru. Proto když jsem se poprvé na učňáku potkal s Vřískotem, byl jsem velice mile překvapený. Nějak jsem v té době neřešil originalitu scénáře a pravidla slasheru. Teď už mi každý nový film přijde na to samé brdo, ale tady se mi líbilo, že to tvůrci pojali i tak trochu komicky. Samo sebou, že i zde jde především o to, kdo se stane další obětí maskovaného zabijáka, která postava umře nejbizarnějším způsobem, ale ani vrah to nemá v žádném případě jednoduché. I on se potká se spoustou nepříjemných situací, protože kdyby se „kořist“ nebránila, byla by to nuda. Navíc se tu objevila i celá škála známých tváří, které podaly slušné výkony a tak mi nezbývá, než hodnotil nadprůměrně. Najde se tu sice i několik slabých míst, ale já se u toho bavil (i po tolika letech) a to je hlavní. Bezesporu jde o nejlepší díl celé série.

Je mi absolutně u prdele jak a kde Williamson přišel k napsání a inspiraci tohoto díla, klidně jej mohl sepsat na WC při brutálním průjmu, ale důležité je, že do toho Craven šel. Tehdy byl ještě plný síly a nápadů, které předurčili tento film k „úspěchu“ a především velké oblíbenosti. A to i přesto, že existuje celá řada takových, jenž tento film nemusí. Především se mi líbili odkazy na spoustu známých filmů, mnohdy podané opravdu zajímavým „úsměvným“ způsobem. Další klad vidím v presentaci jednotlivých postav, kdy i záporák se klidně může stát miláčkem publika. Kupříkladu mě se nejvíc líbil Jamie Kennedy a jeho poutavé hororové přednášky. 

Když jsem s odstupem času viděl další pokračování Screamu nestačil jsem zírat, do jakých sraček se tato série dostala. Cravenova touha oživit pomalu ale jistě umírající slasher sice byla úspěšná (vždyť poté vznikla celá škála podobně laděných teenagerských vyvražďovaček), ale jen málo který pokračovatel dosáhl podobného úspěchu, jaké staré klasiky. Nic moc nového se totiž v tomto subžánru vymyslet nedá, snad jen nová podoba vraha, nebo lepší mordy. Každý je bude prostě pořád srovnávat s těmi nesmrtelnými peckami typu Halloween, nebo Friday 13. Pokud se mne však někdo zeptá, zda bych Vřískot doporučil, tak řeknu ano. Klidně se pohodlně usaďte a vychutnejte si řádění maskovaného zabijáka. 


Hodnocení:
70%

Žádné komentáře:

Okomentovat