0-9 (45) A (128) B (183) C (179) D (193) E (48) F (100) G (103) H (162) I (73) J (50) K (56) L (93) M (141) N (70) O (44) P (157) Q (8) R (100) S (292) T (110) U (37) V (58) W (82) X (6) Y (10) Z (42)

24. 4. 2012

Habitante incierto, El (2004)


Jsem tady opravdu sám?

Architekt Félix žije velice podivínský život. Jeho chování způsobí rozchod s partnerkou Verou, která už déle nesnese žít po jeho boku v jejich rozlehlém domě. Zdrcený Félix si nechce připustit, že by mohla být chyba v něm a tak se ještě více uzavře. Jednoho večera však na jeho dveře zaklepe neznámý muž, který by si potřeboval nutně zavolat. Po chvilce váhání je vpuštěn dovnitř, ale když na okamžik Félix pustí muže z očí, ten zmizí. Architekt si zprvu myslí, že muž zřejmě odešel bez rozloučení pryč, ale když se v noci začnou ozývat podivné zvuky je mu jasné, že v domě není sám. I přes veškeré úsilí se mu však nepodaří nikoho najít, jenže zvuky nepřestávají ani následující dny. Félix začíná pomalu propadat zoufalství a je rozhodnutý najít nevítaného vetřelce za každou cenu…



Režie: Guillem Morales
Rok výroby: 2004
Délka: 108. min
Země: Španělsko
Alternativní název: Uninvited Guest, The

Hrají:
Andoni Gracia …………………(Félix)
Mónica López …………………( Claudia / Vera)
Francesc Garrido ………………( Bruno)
Agustí Villaronga ……………...( Martín)
…a další



Plný očekávání jsem se ponořil do tohoto španělskou mysteriózního snímku, který se na internetu těší docela slušné reputaci. Natočil jej režisér Morales, který nedávno zabodoval se svou Los Ojos de Julia a tak jsem byl zvědavý, jak si vedl ve svých začátcích. Hned od začátku se zplna ponoříme do děje a můžeme obdivovat rozlehlý dům hlavního hrdiny. Jeho podivný způsob života jen nahrává k vytvoření potřebné atmosféry, která začne postupně gradovat. Architekt si doslova libuje ve všech detailech svého domu, který zná nazpaměť. Více se však zaobírá svou prací, než aby se naplno věnoval pohledné přítelkyni. Vše podstatné se však začne odehrávat až po příchodu tajemného muže. Jen blázen si může do domu pozvat uprostřed noci cizince a ještě ho nechat o samotě, ale jak jinak by se měl začít rozvíjet náš příběh?

Ve chvíli kdy začne Félix pátrat, kampak že to zmizel jeho host, nastává nejlepší pasáž celého filmu. Ponurá atmosféra a potřebná dávka napětí udělá své a divák tak s velkým očekáváním sleduje minutu po minutě, kam se děj posune. Kdo je onen cizí muž? Kam se poděl? Nejde jen o chorou představivost hlavního hrdiny? Tak přesně tyto otazníky mi šrotovali v hlavě a nebudu zřejmě sám? Zhruba v polovině filmu začíná vše gradovat, ale poté následuje zlom. Tvůrci se rozhodli ještě více zamotat divákům hlavy a zvolili pomalejší tempo. Tento krok se však v mých očích nezdál být zrovna nejlepší volbou, protože popravdě jsem se začal trochu nudit.

Následná pasáž totiž byla pravým opakem toho, co jsem měl možnost dosud sledovat. Navíc se do všeho začala motat zase ta „zasraná“ romantika, která mi leze v hororech krkem. Zbytečné natahování a proměna chování hlavního hrdiny se mi zrovna dvakrát nelíbilo. Začal jsem vážně pochybovat o žánrovém zařazení a to dlouhé čekání na další zvrat se začalo měnit v zoufalost. Naštěstí to Morales ukočíroval zajímavým závěrem. Bohužel se však nemůžu zbavit dojmu, že to trochu přehnal. Logiku trochu zahodil stranou a nelze si nevšimnout několika velice podivných „událostí“, které do sebe sice nakonec zapadnou, ale pozornému divákovi nad nimi zůstává rozum stát.  

Nelze upřít, že jsem měl možnost sledovat hodně zajímavý snímek, ale mám z něho dost rozporuplné pocity. Mnozí jej vychvalují pomalu do nebes, ale já jsem z toho zas až tak moc odvařený nebyl. Pravdou však zůstává, že dokud se děj odehrával v domě hlavního hrdiny, bylo všechno jakžtakž v pořádku a nemám si skoro na co stěžovat. Jenže potom to začalo pozvolna ztrácet šťávu (alespoň v mých očích). Přesto tomu dám nadprůměrné hodnocení, protože si jej tento film určitě zaslouží.


Hodnocení:
70%

Žádné komentáře:

Okomentovat